10 правил використання соцмереж
Соціальні мережі в сучасному світі є надпотужним інструментом не тільки спілкування, а й співпраці, обміну ідеями та комунікації поміж людьми по всьому світу. Наприклад, у Facebook «мешкає» понад 10 % населення земної кулі. Але якщо ще вчора соцмережі викликали у користувачів інтернету шалений ажіотаж, то сьогодні популярність цих порталів йде на спад.
Дослідниця й журналістка Сара Боболц наводить влучну аналогію із клубом, який став для всіх частиною життя, а скласти його членство неможливо. Тому, щоб запобігти сумним наслідкам як психологічного, так і соціального характеру, вона пропонує десять правил здорового використання соцмереж.
1. Кількість – не якість
Вивчивши феномен соціальних мереж, зокрема явище «френдів», учені дійшли висновку, що можливість головного мозку обробляти соціальні зв’язки та взаємини, які утворюються через інтернет, є обмеженою і закінченою. І максимальна кількість друзів, яким користувач здатен дати раду, спілкуючись і підтримуючи товариські стосунки, дорівнює 148.
Так, найкращим рішенням для юзерів соціальних мереж є скорочення своєї френд-стрічки, залишаючи в ній лише тих осіб, із якими він (вона) спілкується на постійній основі.
2. Цікавість вбила кішку
Доступні персональні дані і значок «online» створюють неабияку спокусу стежити за своїми співрозмовниками. За словами психоаналітиків, така схильність є похідною від постійної нудьги, що стає не менш поширеною недугою, ніж депресія. А також від розбещеності всілякими реаліті-шоу, які створюють ілюзію того, що спостереження за чужим життям – це нормально.
Проте таке бажання є не тільки неприродним, а й аморальним. Тому з цим треба боротись. І насамперед треба пам’ятати, що цікавість вбиває не тільки кішку, а й час вашого життя.
3. FOMO vs. JOMO
Разом із тенденцією встигати за шаленим ритмом життя виникає потреба бути в курсі всіх подій, а також з’являється необхідність у скороченнях і умовних позначках. Так, у соцмережах побутує так званий феномен FOMO (Fear Of Missing Out). Ця абревіатура, що в дослівному перекладі означає «страх пропустити щось важливе». Комплекс FOMO є типовим для більшої частини користувачів соціальних мереж. І саме через нього люди «зависають» за переглядом стрічки новин.
Тож для тих, хто постійно тягнеться до свого гаджета, щоб перевірити останні зміни у френд-стрічці, слід запам’ятати інший слоган: JOMO (Joy Of Missing Out). Іншими словами, треба не боятися щось пропустити. Адже навколо дивовижний світ, а переглядати новини «пакетом» значно зручніше.
Тож для тих, хто постійно тягнеться до свого гаджета, щоб перевірити останні зміни у френд-стрічці, слід запам’ятати інший слоган: JOMO (Joy Of Missing Out). Іншими словами, треба не боятися щось пропустити. Адже навколо дивовижний світ, а переглядати новини «пакетом» значно зручніше.
4. Час – це гроші
Темп сучасного життя потребує від людини розважливого ставлення до свого часу і вміння ним користуватись. Тож, якщо виникає занепокоєння, що надто багато часу приділяється «зависанню» в соціальних мережах, треба поставити собі більш жорсткі рамки тайм-менеджменту. Або встановити спеціальне розширення, що зекономить ваш час.
Наприклад, для користувачів інтернет-браузеру «Google Chrome» було розроблено додаток «Time Tracker», завдання якого – не дати застрягти в соцмережі.
Хоча до ефективного розподілу свого часу треба просто дорости, – вважають психологи.
5. Сфокусуйтесь
Останнє опитування працівників у галузі освіти, школярів і студентів (загалом 263 інституції) показало, що головною причиною неуважності під час навчального процесу є саме соцмережі. За даними дослідження, користувачі таких ресурсів витрачали лише 5 хвилин на виконання своїх прямих обов’язків, а потім поверталися в онлайн. Логічно, що відволікання призводить до зниження працездатності, а також погіршення якості кінцевого результату.
Через це корисною фішкою для тих, хто не може побороти свою залежність від інтернету загалом і соціальних мереж зокрема, стануть програми на кшталт «SelfContorl» для Mac, що дають змогу блокувати обрані ресурси на певний час і не піддаються на хитрощі надто метикуватих користувачів.
6. Ширше коло!
Напрочуд зручний інтерфейс, яким може похвалитись більша частина соціальних мереж, апелює до того, щоб користувачі «юзали» лише його. Але робити із соцмереж єдиний засіб спілкування небезпечно.
Адже навіть СМС чи електронний лист не створюють спокуси зайти у френд-стрічку. А жоден надсучасний засіб ніколи не замінить спілкування з людиною в реалі.
7. Дискусія без аргументів = сварка
Попри свої мінуси, спілкування в соцмережах дає можливість обмінюватись думками, дискутувати. Так, дослідження 2009 року показало, що соціальні мережі є дуже зручним майданчиком для обговорень.
Проте не варто забувати про психологічну гігієну спілкування й елементарну ввічливість. Адже дискусія без аргументів швидко перетворюється на сварку.
8. Спокій і тільки спокій
Спілкування має приносити задоволення. Це факт. Але байдужість світу і характерне для всіх людей бажання чути і бути почутим може працювати всупереч здоровому глузду, що призводить до серйозних проблем із настроєм і психоемоційним фоном.
Інакше кажучи, якщо під час спілкування в соціальній мережі виникають негативні думки або ви почуваєтесь засмученим, залишатися онлайн не треба. До того ж останнє дослідження щодо цього показало, що саме скорочення часу перебування в мережі сприяє покращенню настрою та підвищенню самооцінки.
9. Усе геніальне – просто
На жаль, не всі соціальні мережі мають дружній інтерфейс. А налаштування на деяких ресурсах просто збиває з пантелику. Через що багато користувачів жаліються на відчуття незахищеності та нарікають на конфіденційність інформації, яку вони постять на своїй сторінці.
Вирішити проблему можуть спеціальні додатки на кшталт «AVG Privacyfix», що здатні оцінювати рівень захищеності даних і дають поради про те, як можна посилити конфіденційність даних.
10. Роззирніться
Часом буває так, що соціальна мережа стає єдиною реальністю її користувача. Така ілюзія створюється шляхом наповнення ресурсу інформацією, фото, цікавими новинами, які нам видаються більш яскравими, аніж інформація, отримана з «реалу».
Проте насправді жодна соціальна мережа не може бути об’єктивним відображенням життя і, тим більше, його замінником. Психологи одноголосно твердять: кожна одиниця контенту соцмережі є результатом ретельного добору, мета якого – виставити інформацію в найпривабливішому світлі.
Тому наостанок треба наголосити, що найбільш здоровим використанням соцмереж є відмова від них. Бо життя дивовижне, неповторне і швидкоплинне. Не проґавте його!
Немає коментарів:
Дописати коментар